24 February 2010

merujuk pada semua lelaki..(mungkin)

w/pon aku belom lagi ada pengalaman besarkan anak sendiri tapi aku dah tengok macam mana susahnya nak jaga budak masa kecik. punyalah banyak dia punya cabaran. masa tu la baru aku tau macam mana susahnya mak bapak aku besarkan aku dulu. dengan penoh kasih sayang. sekor nyamuk pon xboleh dekat. sanggup bjaga tengah2 mlm bancuhkan susu. jaga masa demam. yg tu dugaan plg besar.

cube kau tanya mak bapak kau macam mana susahnya dorang jga kau masa kau demam. kejap2 nanges. wat ape pon xkena. and korang penah denga ubat paling mujarab nak sembuhkan idung baby yg tsumbat bila kena selsema? tau apa petua dia? sedut hingus budak tu guna mulut. kau rasa kau sanggup buat kat mak bapak kau nanti? tp mak bapak kau sanggup buat sume tu. asalkan anak diorang sihat. eh! kau ingat aku main2? aku dah penah buat. kesian tengok budak tu xboleh nak tido sbb idung tsumbat. masa tu la baru aku sedar macam mana sudahnya nak besarkan anak. hilang sume geli yg penting org yg dia syg selesa.

tp bila denga or tengok perangai anak2 aku dah mula rimas. lagi2 dengan sikap anak lelaki kat mak bapak diorang. aku tak de lah kata anak perempuan tu baik sangat. ada jugak degilnya anak perempuan ni and ade jugak baiknya anak lelaki. tapi apa yang aku nak cerita ni pasal sikap sesetengah anak lelaki. dorang punye degil tak hengat!

kalau bercakap dengan mak bapak tu xreti ke nak sopan sikit? suara kalah suara kingkong. mak bapak kau belom pekak lagi. kau tau apa perasaan mak bapak kau bila kau bercakap dengan nada yang macam tu? sakit hati tau! kalau jadi depan aku dah lama kena ngan aku dah tu.

lagi satu perangai suka sangat ambik mudah. bila disuruh baut kerja dia tak buat. mula lah bagi alasan kejap lagi nak buat. bila suruh lagi sekali mula lah suara tu nak tinggi bkn main. kalau tak disuruh dia tak buat. bila mak bapak kau dah mula membebel mula lah kau nk salahkan diorang. padahal KAU YG SALAH!!

perangai yg aku tak tahan suka BALIK LEWAT MALAM. yg lelaki ni penah ke kau balik uma tgh2 mlm mak bapak kau bising? kau rimas kan? tapi tu sume salah kau sendiri jugak kan? ye, memang kau nk lepak ngn member2. tapi kau tau macam mana RISAUNYA hati org tua tu tunggu kau balik? kau apa tau. yg kau tau SERONOK! kalau kau duduk uma sendiri tu lain lah cerita. ini x. kau duduk ngan mak bapak kau sepatutnya kau kena jg sket time kau keluar rumah tu. bila orang tua tu dah membebel baru lah kau rasa bgg. nak wat pe bgg ngan die? salah kau sendiri. kau yg cari punca. mungkin kau boleh cakap diorang tak bagi kepercayaan sepenuhnya kat kau. dorang mungkin percayakan kau. ada ke mak bapak yg tak percayakan anak? tapi dorang punye risau tu korang tak tau. sanggup dorang tunggu kau balik sampai lewat mlm. maybe ada yang tak perasan. tp kau tau ke? mesti diorang tunggu punye. dorang tak tido lena selagi tak tengok kau selamat sampai uma. mesti kalau diikutkan hati die nak telan kau kasi kau dduk dlm perut diam2. mne die pegi kau ada. bila kau dah anak nanti baru kau tau macam mana rasanya. asyik diorang je yg kena paham perangai kau. kau ada nak paham hati diorang? apa yg kau tau kau dapat apa yg kau nak. kau puas ati dengan apa yg kau buat. betul kan? hish! emo plak aku!!






*bile ade mood baru aku sambung!

No comments:

Post a Comment