17 September 2009

puasa yang syahdu

kalu tiba bln pose mst aku teringat masa aku muda2 dulu..tapi tak bermaksud sekarang ni aku da tua okeyh! masih remaja..(dengan muka yg penoh poyo..haha!!)

pada suatu hari dipetang bulan puasa sekitar taun 1998 - 1999..mase tu aku berumur 8tahun. biase la kalu budak2 baru blajar pose macam2 bende dalam kepala otak aku yg genius ketika itu.(itu xbermakna sekarang ni otak aku lembab!). masa tu perut aku dah lapar tahap biawak bersayap. otak aku yg cerdik ni pon dgn pantasnye mencari idea cmne nk makan. dan tiba2...ting!!!mentol otak aku menyala2 dengan terangnya..

sebagai anak perempuan tunggul..eh!anak pompuan tunggal dlm family aku mestila seorang yg terlalu rajin (kunun2 je) menolong ibu masak tuk buka nnt. sesudah selesai memotong segala barang2 tuk wat mee goreng.tetiba aku teringat yg mlm tadi ibu ada wat agar-agar laici.mst da sejuk dlm peti ais 2. peluang aku neh.kalau lah agar-agar tu masuk dlm mulut..lalu kat tekak n terus parking kat perut aku mesti syahdu gile!haha..dan aku pun...

aku: ibu..tadi cik watie(jiran uma lame aku) suh ibu turun amek kueh kat umah die.
ibu:eh?!yeke?along(nama manja aku kat uma) pegi la turun amek. ibu nak masak ni dulu.
aku:tapi cik wati suh ibu yg turun.along kn boleh tengok2 kn.(berusaha memujuk.dan...yes! pujukan aku menjadi!)

bila aku dah pastikan ibu dah turun bawah tuk pegi uma jiran aku tu, aku kenalah bertindak dengan pantas seperti power rangers. dengan penuh semangat aku bukak pintu peti ais. terus mata aku nih parking betul2 kat agar2 tu. waa!!kelihatan sungguh lazat!! tuk xbuang masa ang yg lagi penting tkt kntoi aku pon capai dan setting arah tuk msukkan bende alah yg sedap tu dalam mulut aku sambil memejam mata(konon2 nk menikmati)...

PAP!!

ibu:(dgn muka yg cam nak telan aku)heh!along xpose eh?dah la tipu ibu.mana de cik wati suh amek kueh kt uma die!
aku:betul.tadi die ckp kt along.(dgn nada sedih mntak smpati)
ibu:pandailah tu. ni mst nk curi2 mkn. kalau dah buat salah cepat je Tuhan tu tunjuk kat ibu. (ayat 2 aku inagt sampai skg neh).
aku:(diam xcakap pape.trus bla dari tmpat kejadian.tkt kena marah lagi)

di waktu berbuka yg sgt aman...

ibu:anak abang ni dah pndai nk ponteng pose.
ayah:betul ke?
aku:...diam...
ayah:ayah ckp ngn along ni!
aku:along pose la. xsmpat mkn pon tadi ibu dah pkul tangan along.
ayah:ha..btul la die yg wat. ayah tak tanye pape pon. dah mengaku sndiri.
aku:(alamak!pehal aku kantoikan diri aku sendiri?mana gi otak aku yg bergeliga tu?)
ayah:taun ni along xdapat duit raya dr ayah.denda!
aku:yela...(air mata da meleleh2)
tetibe adik menyampuk: padan muka!
budak ni betul2 wat aku panas ati..makin kuat r aku nanges.(aku mmg tersangatlah sensitip.huh!)tapi ayah ttp jgk kasi wet raya kat aku.almaklumlah aku ni kn ank pompuan tunggal.heheh

No comments:

Post a Comment